Når du vil skrive en fagbog, er det ikke nok at have et godt emne. Du skal også finde din vinkel, som er dit gennemgående fokus. Når du bruger vinkling som styringsredskab, kan du sikre dig, at din bogs indhold hænger sammen hele vejen igennem.
Vinklingen stammer fra journalistikken, men den er mindst lige så vigtig at have styr på, når du skriver en fagbog, som når du skriver en artikel.
En bog er potentielt på flere hundrede sider, og dermed vil du formentlig have endnu sværere ved at holde dig på sporet, når du skriver en bog, end når du skriver en artikel eller en anden kortere tekst.
Uden en tydelig vinkel risikerer du, at din bog bliver rodet og uskarp. Med en vinkel får både du og læseren et klart overblik over, hvad bogen skal formidle – og hvorfor de enkelte dele er relevante. Du skriver formodentlig ikke for at fortælle læseren alt om et emne. Du skriver for at formidle noget bestemt, for at kaste lys over et hjørne af et emne. Vinklingen skærer ind til kernen og fjerner overflødigt indhold.
Lad os sige, at du allerede har et emne, du brænder for. Så kan næste skridt være at indsnævre emnet til en vinkel. Og det anbefales du at gøre ved at bruge denne hjælpesætning, som man lærer, hvis man hører efter på journalisthøjskolen:
“Jeg vil gerne fortælle, at …”
Ved at formulere din vinkel på den måde, tvinger du dig selv til at være konkret.
Et eksempel:
“Jeg vil gerne fortælle, at du kan skrive, udgive og brande dig med en fagbog ved at følge et system trin for trin.”
Den sætning er faktisk hovedvinklen i min egen bog, Styrk dit brand – Skriv en bog, hvor du blandt andet kan læse om vinkling!
For at konkretisere vinklingen og gøre den til så praktisk anvendeligt et redskab som muligt, får du her tre eksempler på fagbogsvinkler fra forskellige brancher. De tager alle udgangspunkt i hjælpesætningen “Jeg vil gerne fortælle, at …”:
Ledelseskonsulenten
Emne: Forandringsledelse i mindre virksomheder
Vinkel: “Jeg vil gerne fortælle, at den succesfulde gennemgribende forandring omfatter en klar forventningsafstemning og inddragelse af medarbejdere på alle niveauer.”
→ Her vælger forfatteren at stille skarpt på et specifikt aspekt af forandringsledelse, som så kan foldes ud igennem de forskellige kapitler.
Behandleren
Emne: Stresshåndtering
Vinkel: “Jeg vil gerne fortælle, at kroppen sender signaler til dig, når du bliver stresset – og at du kan bruge dem til at forebygge stress, hvis du er opmærksom og ved, hvad de betyder.”
→ Vinklen retter fokus mod et bestemt aspekt af stressforebyggelse frem for at forsøge at favne alt, hvad der handler om stress.
Underviseren/coachen
Emne: At holde effektive workshops
Vinkel: “Jeg vil gerne fortælle, at din udstråling og dine verbale og non-verbale måder at kommunikere på – ikke udformingen af dine PowerPoint-slides – afgør, om dine deltagere lærer noget.”
→ Vinklen sætter fokus på underviserens måde at bruge sig selv til at kommunikere med, frem for at fokusere på den viden og de redskaber, underviseren har til rådighed.
Eksemplerne viser, hvordan vinklingen hjælper med at afgrænse et emne. Når du vinkler, sender du læserne klare signaler om, hvor du fører dem hen igennem alle din bogs dele og kapitler. Men du gør det også nemmere for dig selv at finde rundt i dit bogprojekt og skrive et sammenhængende manuskript.
…………………………………………
Når først du har fundet hovedvinklen, bliver det lettere at skrive de enkelte dele af manuskriptet. Hvert kapitel skal nemlig understøtte den overordnede vinkel. Du kan bruge samme hjælpesætning (jeg vil gerne fortælle, at …) til at formulere delvinkler for hvert kapitel. Det gør du på samme måde som før, bortset fra at undervinklerne skal passe ind under hovedvinklen og opfylde det løfte til læseren, der ligger i den.
Du behøver ikke finde den perfekte vinkel fra dag ét. Arbejd med en midlertidig vinkel så tidligt som muligt – men vær parat til at justere den, efterhånden som du lærer nyt igennem research- og skriveprocessen. Fleksibilitet er en styrke igennem tilblivelsen af et manuskript.
…………………………………………
Vil du læse mere om at skrive, udgive og brande dig med en fagbog, kan du købe Styrk dit brand – Skriv en bog hos din foretrukne forhandler eller låne den på biblioteket. Den findes både som fysisk bog og e-bog.
Du kan også læse et uddrag af bogen her på bloggen.