Skriv en fagbog og styrk din forretning med en ghostwriter

Har du en fagbog i maven, men ikke tiden til at få den skrevet, udgivet og bragt i spil for din virksomhed? Du er ikke alene.

Mange selvstændige går med tanken om at skrive en bog, men de færreste realiserer idéen. Netop derfor kan en fagbog differentiere dig fra konkurrenterne. Og derfor kan det nogle gange betale sig at investere i en ghostwriter for at få opgaven løst på optimal vis.

Her gennemgår jeg, hvordan samarbejdet mellem dig og din ghostwriter kunne fungere. Og så kommer jeg ind på, hvorfor en bog kan styrke din virksomheds brand og give din forretning et stærkere fundament at stå på.

 

Hvorfor få hjælp af en ghostwriter?

En velskrevet fagbog er mere end blot en måde at formidle din viden på. Den er et redskab, der kan synliggøre din faglighed, positionere dig som ekspert og styrke din troværdighed i relation til dine kunder, samarbejdspartnere og investorer. Den kan være et vægtigt visitkort og en mellemlanding på kunderejsen.

Men at skrive og udgive en (god) fagbog kræver tid, specialviden og færdigheder, som du måske ikke har – eller ikke kan tillade dig at bruge på et bogprojekt.

Mange oplever, at de ikke har tid i en travl hverdag. De er måske usikre på, hvordan man skriver en hel bog. Eller mangler simpelthen værktøjerne til at skrive klart, korrekt og læsevenligt.

Nogle af dem, der kunne have gavn af at hyre en ghostwriter til at skrive en fagbog, kan for eksempel være forretningsdrivende, ledere eller faglige fyrtårne. Fælles for mange af dem er, at de har værdifulde budskaber på hjerte, men allerede bruger meget tid på at formidle de budskaber i hverdagen.

Et andet typisk fællestræk er ønsket om at bruge en bog til at skabe større gennemslagskraft i forhold til deres målgruppe, tiltrække flere kunder eller styrke en salgstragt, der skal føre til salg af deres kerneydelse. Det kan naturligvis også være, at de vil bruge bogen som undervisningsmateriale.


Hvordan hjælper ghostwriteren med at skrive din bog?

En ghostwriter hjælper dig med at omsætte dine idéer, erfaringer og budskaber til en velskrevet bog, som bliver udgivet i dit navn (og måske også i ghostwriterens, hvis hun eller han officielt er medforfatter).

Ghostwriteren kan for eksempel være journalist eller forfatter. Han skriver bogen ved at sætte sine færdigheder inden for interviewteknik, formidling og historiefortælling i spil og styre projektet sikkert i mål i samarbejde med kunden.

Den ghostwriter, der er den rette for dig, forstår at få dine budskaber og din viden ud af dit hoved og ned på papir gennem interviews, research og dialog – og samtidig formidle din faglighed og din stemme.

Du skal kunne se dig selv i resultatet, også selvom din egen involvering måske har været begrænset til strukturerede interviews, gennemlæsninger og feedback. Hvor involveret du er i processen, kan variere. Mit råd er, at du og ghostwriteren forventningsafstemmer og aftaler jeres respektive roller tidligt i forløbet.

 

Hvordan foregår samarbejdet?

Rammerne for samarbejdet bør defineres, inden det går i gang, og inden I indgår en bindende aftale. Så kan I nemlig hver især vurdere, om I overhovedet kan arbejde sammen. Desuden kan ghostwriteren nemmere give dig et mere retvisende fast tilbud eller overslag på, hvad bogen vil koste.

I den forbindelse giver det mening at begynde med en afklarende samtale, hvor I drøfter bogens formål, målgruppe og det centrale budskab. Og på baggrund af de oplysninger, ghostwriteren får fra dig, udarbejder vedkommende måske en plan eller disposition, som danner rammen for det videre arbejde.

Gennem samtaler, selvstændig research eller lydoptagelser får ghostwriteren adgang til din viden, dine erfaringer og din måde at udtrykke dig på.

I første omgang kan der blive udarbejdet en synopse og et prøvekapitel, som du kan forholde dig til og give feedback på.

 

Aftaler og prissætning omkring arbejdet med bogen

Et bogprojekt er typisk en omfattende opgave. Derfor kan det være en god idé at dele det op i mindre bidder, så projektet ikke strander, hvis ghostwriteren ikke ser sig i stand til at færdiggøre bogen. (Få gerne en jurist med på råd, inden I indgår en skriftlig aftale.)

De forskellige dele af projektet kan prissættes separat, så der løbende betales for det output, der leveres – hverken mere eller mindre. Men det forudsætter naturligvis, at ghostwriteren forpligter sig til at aflevere materialet i en form, hvor en anden vil kunne arbejde videre med det.

 

Fortrolighed og tillid er afgørende

En ghostwriter arbejder ofte i det skjulte. Dit samarbejde med ghostwriteren behøver altså ikke være offentligt kendt, og professionel diskretion er en selvfølge. Nogle forfattere vælger ikke at afsløre, at deres bog er skrevet med hjælp fra andre. Det står dig frit for.

Under alle omstændigheder har du godkendt indholdet og står inde for dets endelige form.

Nogle gange aftales det, at ghostwriteren står som medforfatter til gengæld for at få mindre i honorar for skrivearbejdet. Også det aspekt af samarbejdsaftalen kan strikkes sammen på forskellige måder.

Det bør under alle omstændigheder fremgå, hvem der har ret til eventuelle bibliotekspenge og royaltybetalinger.

Samarbejdet bygger på åbenhed, tillid og gensidig forståelse mellem dig og ghostwriteren.

Du skal kunne dele dine tanker, ønsker og indsigter, og ghostwriteren skal vide, hvordan man bruger dem loyalt og respektfuldt – og forstå, hvordan fortrolighed og diskretion fungerer.

 

Din stemme i fokus, ikke ghostwriterens

En god ghostwriter er ikke en selvhævdende type, der lader sin egen stil skinne igennem på bekostning af din stemme.

Han eller hun er en kommunikatør med evnen til at træde i baggrunden og få ordene til at lyde som dine – fordi de i sidste ende er dine ord.

Derfor er det vigtigt, at ghostwriteren ikke blot forstår dit fag, men i særdeleshed også dine værdier og din måde at kommunikere på.

For det er dine idéer, din viden og din personlighed, som skal bringes i spil, og her skal ghostwriteren forstå at stille de rigtige spørgsmål på de rigtige tidspunkter.

 

Hvornår giver det mening at hyre en ghostwriter?

Du har en viden og nogle erfaringer, du gerne vil formidle, men du bliver ved med at udskyde projektet.

Der er måske gået flere år, uden at du har skrevet så meget som en sætning. Nu kan det være tid til at tage en snak med en ghostwriter.

Det kræver, at du er åben for et samarbejde, hvor du bruger noget tid i starten, men også undervejs, når der skal evalueres, redigeres og finjusteres.

Du skal selv vurdere, om samarbejdet er investeringen værd.

Du kan naturligvis tale med ghostwriteren om det, men i sidste ende er det dig, der skal beslutte, hvor vigtig bogen er for din forretning – og om det giver mere mening at betale en professionel end selv at lære, hvordan man skriver en bog, og så prioritere at gøre det.

 

Næste skridt: Er det nu?

Har du læst hele vejen hertil, er det måske, fordi tanken om at få hjælp til din fagbog er begyndt at modnes. I så tilfælde kan du vælge at afklare dine ønsker og behov gennem en samtale med en ghostwriter.

Men du kunne også give dig selv et sidste forsøg på at skrive bogen selv. Måske med hjælp fra en guide til at skrive fagbøger, en workshop eller et kort rådgivningsforløb.

Hvis du senere må indse, at du ikke har ressourcerne til at komme i mål alene, kan du altid vende tilbage til idéen om en ghostwriter.

 

…………………………………………

Har du spørgsmål til, hvordan du kommer i gang med at skrive og udgive en bog?

Læs “Styrk dit brand – Skriv en bog”, og bliv godt klædt på til at føre dit eget bogprojekt ud i livet.

Du kan også læse et uddrag af bogen her på bloggen.