Har du den stemme, du skal have på LinkedIn?

En humoristisk, personlig og uformel tone-of-voice giver normalt flere likes og kommentarer end det modsatte. Sådan er det i mit LinkedIn-feed. Sådan er det nok også i dit.

Og det er forståeligt, hvis du, som gerne vil dele ud af din viden, men ikke ønsker at blive for personlig, sjov eller ’frisk i det’, kan blive modløs, når dine LinkedIn-opslag bliver belønnet med femten flade likes og et halvtomt kommentarfelt.

Du er ikke alene.

Men husk, at du ikke er på LinkedIn for at høste likes og kommentarer fra et bredt, udefineret udsnit af LinkedIn-brugere. Du er (formentlig) på LinkedIn for at styrke og fremtidssikre dit brand overfor en nøje defineret – og måske endda ret begrænset – målgruppe.

Så reflekter gerne over de her spørgsmål, inden du lader dig friste til at ændre din tone-of-voice (altså måde at udtrykke dig på) til ukendelighed:

✅ Hvordan vil det påvirke dit brands troværdighed og autenticitet i din målgruppes øjne, hvis du ændrer din tone-of-voice drastisk fra den ene dag til den anden?

✅ Hvilke forventninger skaber din digitale stemme, og vil de forventninger blive indfriet, hvis man møder dig i et fysisk mødelokale?

✅ Rammer du allerede din målgruppe på en hensigtsmæssig måde, og er det noget, du får bekræftet, når du taler med dem i den fysiske virkelighed?

✅ Hvad får du reelt ud af flere likes og kommentarer, hvis det indhold, der giver dig bredere synlighed, koster dig på troværdighedskontoen?

✅ Reagerer din målgruppe positivt på den udtryksmåde, som får mange til at belønne et sjovt og personligt appellerende opslag med likes og kommentarer?

✅ Er din målgruppe generelt tilbageholdende med at interagere på LinkedIn – og kan det være grunden til en relativt beskeden interaktion?

✅ Kan du se dig selv og din virksomhed i den tone-of-voice, som du ved vil give flere interaktioner, eller virker den fremmed for dig?

Det er kun fornuftigt at se din tone-of-voice efter i sømmene. Klart. Men du skal ikke stræbe efter at være en, som hverken du eller din målgruppe kan genkende eller vil finde troværdig. Du skal tværtimod turde være tro imod dit brand, din målgruppe og ikke mindst dig selv.

Det betaler sig i længden.

Hvilke overvejelser gør du dig om din tone-of-voice?

#kommunikation #LinkedIn #toneofvoice